تأثیرات نماز و سجده بر بدن
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




 تأثیرات نماز و سجده بر بدن

از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درباره حکمت های سجده پرسیدند ، حضرت فرمود : سجده اول ، یعنی آنکه در ابتدا خاک بودم و چون سر از سجده بر می داری یعنی از خاک به دنیا آمدم. سجده دوم یعنی دوباره به خاک باز می گردم و سر برداشتن از آن ، یعنی در قیامت از قبر بر می خیزم و محشور می شوم.

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : چون سجده برای خداست پس نباید بر خوردنی ها و پوشیدنی ها که مورد توجه اهل دنیاست ، سجده کرد. سجده باید انسان را متوجه خدا سازدد نه شکم و لباس و مادیات.

در حدیث می خوانیم : دلیل سجده سهو برای هر کم و زیادی سهو و یا کلام و قیام و قعود نابجا ، آن است که ابلیس تو را گرفتار حواس پرتی کرده و در نماز تو خللی ایجاد نموده ، پس تو بعد از نماز دو سجده بجای آور تا بینی او را به خاک مالیده شود و بداند هر لغزشی ایجاد کند تو دوباره در برابر خداوند به سجده می افتی.

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : ظاهر سجده ، صورت گذاردن بر خاک از روی اخلاص و خشوع است ، اما باطن آن دل کندن از همه امور فانی و دل بستن به سرای باقی و رهایی از تکبر ، تعصب و تمام وابستگی های دنیوی است.

برخی از کارشناسان معتقدتد نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست ، بلکه جسم انسان ها را نیز تقویت می کند و آن ها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد. وقتی چشم ها در حالت نماز ثابت می ماند جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت  می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد.

تقویت احشاء و ماهیچه های شکم ، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن ، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.

مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عظلات صورت و گردن ، ساق پا و ران ها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمت های مختلف بدن سرعت می بخشد.

سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و درد های سیاتیک را آرام می کند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی ، زیبایی و طراوت پوست می شود.

سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها ، کمک به نفخ معده و روده و بهبود فتق ، از خواص نشستن بعد نماز است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, :: 16:57 ::  نويسنده : عطیه رجائی